Kiedy stosować olej półsyntetyczny?

Podstawowym płynem eksploatacyjnym stosowanym w pojazdach spalinowych, oczywiście poza paliwem, jest olej silnikowy. To ciecz odpowiadająca za smarowanie silnika, chroniąca jego wnętrze przed korozją i uszkodzeniami, po części odpowiedzialna również za chłodzenie, wyłapująca drobne zanieczyszczenia, które mogą mieć rujnujący wpływ na kondycję metalowych części. We współczesnych autach najczęściej stosuje się oleje półsyntetyczne i syntetyczne. Kiedy można pozostać przy tych pierwszych? 

Trzy rodzaje olejów silnikowych 

W sprzedaży dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych i choć we współczesnych pojazdach stosuje się głównie oleje półsyntetyczne i syntetyczne, to na sklepowych półkach znaleźć można również tradycyjne oleje mineralne. To oleje w całości produkowane z ropy naftowej, przeznaczone do obsługi silników o prostej konstrukcji, wciąż zalecane do stosowania w niektórych kategoriach, zwłaszcza starszych pojazdów. Na przeciwległym biegunie znajdują się oleje syntetyczne, które powstają ze składników wytwarzanych w procesach syntezy chemicznej. Dzięki temu są czystsze i mają bardziej jednorodny skład, a tym samym lepsze właściwości smarujące. Olejem półsyntetycznym jest natomiast mieszanka oleju mineralnego z węglowodorami syntetycznymi i różnymi substancjami uszlachetniającymi.  

Syntetyk czy półsyntetyk? 

W nowoczesnych jednostkach napędowych, które narażone są na ekstremalne obciążenia i wysokie temperatury pracy producenci zalecają stosowanie wyłącznie olejów w pełni syntetycznych. Takie oleje zachowują wysoki poziom lepkości w wysokich temperaturach i nie krzepną na mrozie, dzięki czemu samochodowy silnik jest dobrze chroniony przez cały czas, od pierwszych sekund rozruchu. Użytkownicy aut starszej generacji wciąż mogą sięgać po tańsze oleje silnikowe, czyli oleje półsyntetyczne. Takie oleje mają mniejszą lepkość niż oleje mineralne, dzięki czemu silnik jest lepiej chroniony przy niskich temperaturach. Są również czystsze, co ma korzystny wpływ na kondycję silnika. Przed podjęciem ostatecznego wyboru, jaki rodzaj oleju silnikowego wybrać, warto sprawdzić, czy producent auta dopuszcza możliwość, by zastosować w nim olej półsyntetyczny. Jeśli nie, nie warto ryzykować.  

Stosowanie oleju półsyntetycznego to spora oszczędność, zwłaszcza jeśli konstrukcja samochodu, a dokładniej rzecz biorąc, poziom skomplikowania silnika, nie wymaga użycia droższego oleju w pełni syntetycznego. Wybór półsyntetyka polecany jest zwłaszcza wówczas, gdy samochód pobiera więcej oleju i ciągłe dolewanie drogiego syntetyka staje się poważnym kosztem obciążającym domowy budżet.